۰۲۱-۸۸۱۰۷۵۰۰

رفع تعهدات ارزی

توسعه صادرات یکی از عوامل کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی پایدار به شمار میآید و به عنوان معمولی ترین راه پیش روی شرکتها به خصوص شرکتهای کوچک و متوسط برای ورود به بازارهای خارجی شناخته شده بین المللی است. از مهمترین دلایل این امر میتوان به نیاز به منابع کمتر مورد نیاز در قیاس با سایر روشهای بین المللی شدن اشاره نمود. از اینرو صادرات به طور فزایندهای به عنوان راه مناسب رشد شرکت مورد توجه قرار میگیرد. تجارب موفق شرکتهای پیشرو درعرصه اقتصادی، حاصل برون رفت از تامین بازار داخلی و تلاش و توجه آن کشورها به توسعه صادرات و افزایش سهم آن در تجارت جهانی است.صادرات نقش مهمی در رشد و پیشرفت اقتصاد یک کشور دارد؛ با این وجود همه دولت ها سعی می کنند تا روز به روز در زمینه صادرات انواع کالا ها از قبیل: صادرات مواد معدنی، صیفی جات و مواد غذایی و … رشد قابل توجهی داشته باشند. همانطور که می‌دانید همراه با صادرات ارز زیادی وارد کشور می شود اما در چند سال اخیر در برخی موارد صادرات کالا با واردات ارز همراه نبوده؛ به همین دلیل دولت برای جلوگیری از این مشکل قانون رفع تعهد ارزی را ایجاد کرده است.

رفع تعهد ارزی در سال ۱۳۹۷ توسط بانک مرکزی جهت بازگشت ارز سال حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور تصویب شد. به موجب این آیین ‌نامه صادرکنندگان باید از طریق سامانه نیما و طبق مقررات نحوه رفع تعهد ارزی صادر کنندگان برای رفع تعهد ارزی خود اقدامات لازم را انجام دهند. در غیر اینصورت شامل معافیت های مالیاتی نمی شوند.

رفع تعهدات ارزی چیست؟

در جواب این سؤال باید اینطور بگوییم که رفع تعهد ارزی صادرات دستورالعملی است که مطابق آن صادرکنندگان کالا و خدمات جهت برخورداری از معافیت های مالیاتی ملزم به رفع تعهدات ارزی خود هستند و باید طبق آیین نامه، ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور برگردانند.

همراه با صادرات انواع کالاها مقدار قابل‌ توجهی ارز وارد کشور می‌ شود؛ همین ارز های وارد شده یکی از عوامل رشد و شکوفایی اقتصاد به حساب می آیند. با وجود شرایط اقتصادی فعلی کشور برخی از فعالیت های صادراتی توسط بازرگانان با واردات ارز به داخل کشور همراه نبوده است.

دولت جهت تشویق صادرکنندگان و رسیدگی به تعهدات ارزی، طبق شرایطی برای بازرگانانی که قصد صادرات انواع کالاها از جمله صادرات مواد غذایی، آبزیان و میوه و دیگر کالا ها را به خارج از مرزهای کشور را دارند معافیت مالیاتی در نظر گرفته است.

رفع تعهد ارزی سال ۱۴۰۱ به این صورت است که برخورداری از معافیت مالیاتی صادرات مشروط به این شرط شده است که ارز به دست آمده از صادرات انواع کالا ها، طبق نحوه مقرر قانونی باید به چرخه اقتصادی کشور بازگردد. بازرگانان برای برخورداری از معافیت مالیاتی باید مراحل مربوط به نحوه رفع تعهدات ارزی صادرات ۱۴۰۱ را در مهلت مقرر از طریق سامانه نیما انجام دهند.

در سال ۱۴٠٠کمیته شورای عالی هماهنگی اقتصادی در خصوص رفع تعهد ارزی صادرات سال ۱۴۰۰ در مورد برگشت ارز حاصل از صادرات توسط بازرگانان به چرخه اقتصادی کشور اینگونه نظر داد که صادرکنندگان طبق آیین نامه مقرر می توانستند در مهلت های مقرر قانونی، ۹۰ درصد ارزش پروانه های صادراتی اعلام شده توسط گمرک جمهوری اسلامی را به چرخه اقتصادی کشور جهت رفع تعهد ارزی سال ۱۴۰۰ برگردانند.

روش های رفع تعهدات ارزی

صادرکنندگان باید برای رفع تعهد ارزی محصولات و برخورداری از معافیت مالیاتی طبق دستورالعمل نحوه رفع تعهدات ارزی صادرات ۱۴۰۱ از طریق یکی از روش‌ های قانونی در مهلت مقرر ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد کشور بازگردانند.

روش های رفع تعهد ارزی صادرکنندگان عبارتند از:

  1. فروش ارز حاصل از صادرات در قالب حواله در سامانه نیما
  2. انتقال ارز حاصل از صادرات به شخص دیگر
  3. انتقال ارز حاصل از صادرات به صرافی های مجاز و بانک ‌ها به صورت اسکناس
  4. انجام واردات در قالب صادرات صورت گرفته
  5. واردات فلزات گرانبها

5.1.    با توجه به ابلاغ ضوابط اجرای ورود فلزات گرانبها فعالین اقتصادی می توانند از این طریق نیز درکنار سایر روشها اقدام به رفع تعهد ارزی خود درقبال واردات یا صادرات کالا نمایند.

از این رو مرکز تجارت مالی ایران با توجه به ارتباطات بین المللی گسترده و دفاتر خارجی خود امکان ارائه تمام خدمات فوق را به بهترین و رقابتی ترین شکل بمنظور رفع مشکلات فعالین اقتصادی در این خصوص را دارا می باشد.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

درباره ما

یکی از مهم ترین سوال های همه ما اینکه بازار مالی چیست و انواع بازار مالی کدام است؟ بازارهای مالی یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی هرکشور هستند که وظیفه اصلی تامین مالی بنگاه های بزرگ را به دوش می کشند. هم چنین به تازگی شاهد شکل گیری بازارهای جدید مالی مانند بازار رمز ارزها هستیم.

مشخصات ما

شبکه های اجتماعی

تمامی حقوق وبسایت متعلق به تیم طراحی مرکز تجارت مالی ایران می باشد.